کمک سریع

پر کردن مشخصات بالا اختیاری بوده و صرفا جهت صدور و ارسال رسید برای شما میباشد

پرداخت

اخرین اطلاعیه ها

آخرین اخبار

بازگشت
کد مطلب: ٣٠
١١٢
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
روزه داری بر اساس اصول بهداشتی

چنانچه روزه‌داری بر اساس اصول کلی بهداشتی انجام شود، وضعیت سلامت افراد بهبود چشم‌گیری خواهد یافت.

یکی از نکاتی که روزه‌داران باید به آن دقت کنند این است که هرگز وعده سحری را حذف نکنند، زیرا این مساله به خصوص برای افرادی که فعالیت ذهنی دارند (دانش‌آموزان) و یا کارگرانی که فعالیت بدنی زیادی دارند بسیار حائز اهمیت است.
علاوه بر آن به دلیل فاصله زمانی بین وعده سحری و افطار و برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز بهتر است از تمام گروه‌های غذایی در وعده سحری استفاده شود.
مصرف میوه و سبزی تازه، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی، مقدار فیبر بالایی را نیز به بدن می‌رساند که هم از یبوست جلوگیری می‌کند و هم قسمتی از آب مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کنند.
بهتر است در وعده سحر از مواد حاوی کلسیم مثل پنیر و شیر استفاده شود. نان‌های سبوس‌دار نیز گزینه بسیار مناسبی برای وعده سحری هستند.
در وعده سحر می‌توان سالادی متشکل از سبزی‌های برگ سبز (کاهو، خیار و سبزی‌های معطر) به همراه مواد غذایی حاوی ویتامین C نظیر گوجه فرنگی، فلفل دلمه، لیمو ترش و همچنین هویج رنده شده یا جوانه گندم به همراه 1 یا 2 عدد گردو یا اندکی روغن زیتون استفاده کرد.
مصرف بیش از حد زولبیا و بامیه و مواد غذایی شیرین در فاصله کمی، روزه‌دار را گرسنه می‌کنند، زیرا قندهای ساده ای که دراین مواد وجود دارند، سریع‌تر وارد جریان خون می شوند و با تحریک ترشح انسولین(هورمون کاهش دهنده ی قند خون که از لوزالمعده ترشح می شود)، قند خون را پس از مدتی کاهش می‌دهند.
در وعده سحر استفاده از غلات و حبوبات نیز سودمند است؛ مثلاً مصرف عدسی به همراه روغن زیتون، گلپر و لیمو ترش گزینه بسیار مناسبی است، البته به شرطی که از مشکلات گوارشی رنج نبرید و اکیداً توصیه می شود که حتماً حبوبات را قبل از مصرف دو بار خیس کرده و آب آن را عوض کنید و پس از صرف چنین غذا‌هایی بهتر است یک استکان کوچک عرق نعناع یا عرق رازیانه مصرف کنید.
همچنین نوشیدن مقدار زیاد چای در وعده سحری از ترس تشنگی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا زیاد نوشیدن چای موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن املاح معدنی بدن می‌شود. برای جلوگیری از بروز تشنگی، مصرف آب، چای کمرنگ، آب میوه، میوه‌ها و سبزی‌های آب دار، شیرکم‌چرب و ... به خصوص در افراد مسنی که روزه می‌گیرند بسیار اهمیت دارد.
در خاتمه بهتر است ذکر کنیم که چنانچه روزه‌داری بر اساس اصول کلی بهداشتی انجام شود، باعث ایجاد تعادل در چربی‌های خون، کاهش وزن اضافی، دفع سموم بدن و تعدیل فشار خون می‌گردد و در کل وضعیت سلامت افراد بهبود چشم‌گیری خواهد یافت.

برچسب ها
اطلاعات عمومی
٢
ثبت نظر
نظرات شما بعد از تایید نمایش داده خواهند شد
ارسال
به اشتراک گذاری
نظرات
نظری برای این مطلب جهت نمایش وجود ندارد.
مطالب مرتبط

جمعی از هنرمندان، اصحاب رسانه و ورزشکاران چهارشنبه ۲۲ شهریور ۹۶ از انستیتو کانسر مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با همکاری موسسه غیردولتی سرطان شمس بازدید کردند.

١٠١
جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

همزمان با ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز هفته کرامت، کلنگ بیمارستان ۱۷۰ تخت خوابی کهریزک با حضور جمعی از مسئولین و خیر این پروژه، عصرگاه روز سه‌شنبه ۳ تیرماه ۹۶ زمین خورد.

٢٠۴
پنجشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۶

مدیر عامل بانک ملی، هزینه خرید یک دستگاه اکمو به همراه تجهیزات تکمیلی در بخش جراحی قلب مرکز طبی کودکان را تامین کرد.

١١۴
سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶
© DEYHIM
تمامی حقوق محتوای مندرج برای کانون خیرین عرصه سلامت و حامیان دانشگاه علوم پزشکی تهران محفوظ می باشد.